Vad gör ledare egentligen när de leder? Det är huvudfrågan för Simon Elvnäs när han har filmat ledare i verkligheten. När de håller vanliga möten eller samtalar i vardagen. Vad de egentligen gör har kategoriserats i konkreta beteenden. Inte egenskaper. Inte personlighet. Bara beteenden såsom: att ge instruktion, att återkoppla eller att utföra någon typ av uppföljning. Ledarna har fått skatta sig själva och tror oftast att de ger mer feedback än vad de egentligen gör. På riktigt. På film. För verkligheten finns på film. Simon har ett enorm filmmaterial.
Jag hade förmånen att ännu en gång i rollen som programledare på Mgruppens Executive MBA lyssna på Simon förra veckan tillsammans med 28 deltagande chefer. I föreläsningen berättade Simon om hur ledare på inspelat material har letat efter beteenden från möten som de VET att de har utfört. Men varför kom det inte med på film? De måste titta på filmen igen. Men fortfarande finns inte beteendet där. Kan det vara så att vi tror att vi gör saker som vi alltså inte på riktigt utför? Under föreläsningen fick vi på film observera en skolledare som håller ett möte. Simon ber oss att skatta hur många av olika beteenden som utförs av ledaren i form av exempelvis instruktion och återkoppling. Vi gissar allt från 0-30 utförda beteenden av en viss kategori. Alltså upplever några att det ges instruktion medan andra inte har tagit emot någon. Inte konstigt att ledarskap är svårare än vi tror.
Vi sätter skrattet i halsen när vi ser på filmen och tänker på att vi själva säkert inte är så mycket bättre i vardagen när vi storslaget utför ledarskap i det lilla. Flera deltagare känner igen sig i att det fortfarande finns en norm i att vara effektiv som ledare. Simon slår hål på myten att effektiv ger effekt och erbjuder i stället just ordet: ”Effektfull” tillika en mycket läsvärd bok av Elvnäs.
En effektiv ledare utgår från sig själv och vad han/hon ska hinna med. Effektiva ledare löser saker genom att jobba mer och fortare, göra fler aktiviteter och lägga ner mer tid. De äter snabbare eller kanske inte alls när det är lunchtid. De jobbar på kvällar och varför inte på helger? De får alltmer att göra, men allt mindre blir gjort. Andra hänger inte med. Det går för fort. Ju fortare ledaren springer desto mindre begriper de andra. Fler frågor ställs. Ledaren jobbar mer. Och andra blir beroende av ledaren eftersom de inte förstår. Varje fråga som ställs är ett tecken på att något är oklart. Och ledaren får ta det igen. Igen-tid- är ett begrepp som Simon har lagt märke till. Vi får ta saker igen och igen för att det blev fort och fel. Men vi var ju ändå effektiva? Ju mer vi jobbar, desto mer får vi att göra. Så vi jobbar mer. Deltagarna som lyssnar suckar och känner igen sig. Varför hamnade vi här?
Effektiva ledare låter sig avbrytas av vem som helst, när som helst för frågor om vad som hels på vilka sätt som helst. Den öppna dörren är alltid öppen. Hanteringen blir reaktivt.
Effektfulla ledare är i stället proaktiva och berättar om när de kan nås, i vilken kanal och för vilka frågor. Effektfulla ledare lägger ner den tid som behövs. För att inte behöva lägga ner tid – igen. Ja, detta kan upplevas som långsammare i en kontext där alla springer. Men i längden frigörs tid. För dessa ledare fokuserar på effekten i det som görs och sägs. Effektfulla ledare har som mål att utveckla självständigheten i andra. Man vill inte bli en flaskhals eller en förälder. Självupptagna chefer får osjälvständiga medarbetare. När medarbetare är som mest nöjda är när ledaren har distribuerat ledarskapet till andra som vet vad de ska göra. Om andra inte förstår kommer vi får ännu mer att göra.
Därför behövs tydlighet. Men tydlighet är en balansakt tillsammans med frihet, menar Elvnäs. Vi ska aldrig skapa så mycket tydlighet att vi inte har frihet. Och vi ska aldrig ha så mycket frihet att vi inte har tydlighet. Effektfulla ledare använder både fyrkanter och runda ringar. De kan behärska båda spakarna för att hantera en grävmaskin menar Simon. Ledare behöver vara både transformativa (runda/relationella och inspirerande) och transaktionella (tydliga, fyrkantiga och uppgiftsorienterade) för att vara effektfulla. Ju mer självständig du kan göra dina medarbetare desto bättre blir du.
Så lägg ner jakten på effektivitet. Och du kommer att hålla längre. Och när du vill ha framdrift – uppmärksamma det redan utförda arbetet. Vi slår ihop våra anteckningsböcker och ger en applåd för de kloka orden och lovar oss själva att jobba mindre för att få mer gjort. Stort tack Simon för ditt budskap som behövs mer än någonsin i en tillvaro där vi springer fortare utan att alltid veta varför och vart.

