Som chef är du ofta både ledare och anställd. Du har uppdraget att till din ledning verkställa och utveckla verksamhetens mål och syfte. På samma gång är du ledare och behöver skapa goda förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap. Medarbetare tenderar att bli mer effektiva om de betraktar sig själva som aktiva och självständiga. Nedan tips kan användas i båda rollerna. Alltså hur du själv kan göra som medarbetare till din chef och hur du samtidigt kan tydliggöra förväntningarna på dina medarbetare.
- Ta reda på vad du förväntas göra. Jag har tidigare skrivit om att ledaren/ chefen har en viktig uppgift att tydliggöra såväl riktning, roller som ramar. Ledare kan såklart brista i att klargöra vilka ansvarsområden och befogenhetsramar som gäller. I vissa fall kan också dubbla budskap förmedlas. Effektiva medarbetare tar initiativ till att ta reda på vad de förväntas göra. Det är svårt att vara kompetent om arbetsrollen och riktning är otydligt definierad.
- Informera chefen om dina beslut. Medarbetare som tar initiativ att lösa problem har också ansvaret att informera chefen om åtgärder som har tagits och beslut som har fattats. Detta eftersom chefen är ytterst ansvarig för verksamheten. Bristande insikt om vad som sker kan resultera i att ledaren fattar sämre beslut. På samma sätt som ledaren ska informera medarbetarna behöver det omvända ske i syfte att bygga ömsesidighet och förtroende.
- Kontrollera att dina underlag är tillförlitliga. Som medarbetare har du makt att påverka ledarens uppfattning om händelser och föreslå handlingsalternativ i den information du ger. Du har därför en viktig funktion att se till att dina underlag är tillförlitliga med korrekt fakta, logisk analys och tydligt förmedlade förslag. Använd gärna en av dina kollegor för genomgång av underlag samt om möjligt få ytterligare perspektiv på frågan.
- Stöd ledarens insatser för att genomföra nödvändiga förändringar. Verklig förändring kan bara skapas med människor som vill. Ledare behöver därför uppmuntran och stöd från medarbetare för att kunna övervinna hinder i förändring. Erbjud dig att hjälpa ledaren för att förändringsarbetet ska lyckas. Om du själv inte förstår förändringen kan du bjuda in till ett konstruktivt samtal med din chef för att skapa begriplighet för din egen arbetsuppgift kopplat till förändringsarbetet.
- Visa uppskattning när det är lämpligt. En vanlig missuppfattning är att det bara är chefen som ska ge medarbetare beröm och inte tvärtom. Ömsesidighet mellan chef och medarbetare innebär att också chefen behöver återkoppling. Uppskattningen ska från bägge håll uttryckas i uppriktighet för att förstärka önskvärt beteendemönster och bidra till verksamhetens bästa. Uppskattning ska inte ges manipulativt för att åstadkomma egna syften.
- Ifrågasätt bristfälliga planer och förslag som ledaren presenterar. Glöm inte bort att du som medarbetare är anställd för din kompetens och expertis. Du kan verksamhetens processer och vardag många gånger mycket bättre än din chef. Därför har du ett ansvar att konstruktivt återkoppla på bristfälliga planer eller förslag som du inte förstår. Tänk på att uttrycka dig med respekt och med blicken på verksamhetens helhet istället för på dina behov.
- Fungera som coach åt din chef. Det är inte meningen att du ska bära din chefs oro. Varje ledare behöver hitta sätt att härbärgera frustrationer så att verksamheten inte störs. Chefen kan behöva en egen coach för att ta hand om dessa behov. Men det finns områden där du som medarbetare kan coacha din chef – exempelvis råd kring tekniska frågor eller genom att bidra med ett perspektiv på verksamheten som kan vara en blind fläck för chefen, men som du ser i din vardag.
