Kontrollera eller låt gå?

Som chef har du ansvar för din verksamhets resultat. Ledarskap handlar om hur du väljer att göra för att åstadkomma resultatet. Ledarskap är på det sätt du skapar Ramar, Riktning, Roller, Rutiner och Relationer för att nå Resultatet. Kanske chefskapet var enklare förr när funktionen handlade om att ha kontroll genom att kontrollera. Fortfarande behöver du ha koll på att ni når verksamhetens mål men du kan inte på samma sätt ha kontroll.

Jag slås ibland av att chefer och ledare  lätt går vilse i landskapet av att inte kontrollera men fortfarande ha koll och följa upp utifrån en önskad riktning. En del chefer släpper helt taget och låter medarbetare göra precis vad de vill och utgår ifrån att var och en kommer att bidra till en helhet. Dessa chefer kan i sitt frånvarande ledarskap känna sig nöjda för att de låter medarbetare växa vilt på sitt eget sätt. Andra ledare väljer att inte släppa taget utan lägger fingrarna i syltburken och petar i detaljer dagligen. Kanske med den goda intentionen att säkra att resultaten verkligen nås. Låt-gå ledarskap saknar omtänksamhet – ett verkligt engagemang kring verksamhet och medarbetare. Men kontrollchefer undergräver medarbetarens egen kapacitet. Så hur ska man parera dessa både ytterligheter?

Fundera själv på olika chefer du har haft – vilka handlingar, vilken kommunikation och beteende har fått dig motiverad att leverera? Är det den som helt har lämnat dig? Är det den som har dykt in i dina uppgifter på en detaljnivå? Eller är det den som har uttryckt sin förväntan, haft tydliga krav och följt upp att du gör det ni har kommit överens om? För mig är valet enkelt – jag vill ha en ledare som är intresserad av de resultat jag gör. Någon som nyfiket undrar hur jag har löst uppgiften och varför? Någon som vill lära mig något men samtidigt själv vill lära sig något mer om verksamheten genom mig. Medarbetare gör inte det du säger. De gör det du följer upp.

Låt ditt ledarskap befinna sig i paradoxen att delegera för att följa upp. Att tydliggöra för att sedan lämna. Att vara överens om vad men överlämna hur:et. Att förutsätta att alla gör det de ska men säkra att alla leveranser blivit uppnådda. En del kommer garanterat tycka att du lägger dig i när du frågar hur det har gått. Och det är just det som är ditt ansvar som chef – att lägga dig i för att du bryr dig – både om verksamheten och människorna i den.

Lämna en kommentar